Goed om te weten

Welke verschillen zijn er tss “gespoten” en “gepoederlakte” velgen?

Originele velgen worden, in tegenstelling tot wat dikwijls wordt aangenomen, niet gepoederlakt maar nat gespoten.

Bij “nat” spuitwerk zijn de kleuropties quasi eindeloos en is het eindresultaat, indien goed uitgevoerd, bijzonder strak.

Gepoederlakte velgen zijn kwalitatief ook in orde, maar de kleurvariaties zijn beperkter. Een strakke afwerking is mogelijk, maar enkel indien volgende procedure wordt gevolgd (die ook zo door ons wordt uitgevoerd):

  • de velgen krijgen een chemisch bad om alle oude laklagen te verwijderen
  • na licht aangestraald en gereinigd te zijn brengen we eerst een laag poederprimer aan
  • vervolgens poederlakken we in de gewenste kleur en werken we af met de gewenste glansgraad (mat, satijn of hoogglans)?

“Diamond-cut”, ook wel “bi-tone” of “gefreesde” of “deels gepolierde” velgen genoemd, worden als volgt geproduceerd en hersteld.

Bijna 50% van de aluminium velgen die momenteel door de autofabrikanten standaard worden gemonteerd zijn van het type “diamond-cut”.

U kan ze herkennen aan de felle glans die op bepaalde delen, vooraan de velg, aanwezig is met meestal een sterk contrasterende kleur aan de binnenzijde van de spaken. Ze worden tijdens de productie eerst volledig in één kleur gespoten, waarna men de voorzijde affreest (herkenbaar aan de fijne lijntjes in deze delen) en vervolgens het geheel van een speciale laag blanke lak voorzien.

Het nadeel van deze velgen is dat ze veel kwetsbaarder, maar tevens veel moeilijker te herstellen zijn, waarvoor speciale apparatuur en aangepaste afwerkingsproducten gebruikt moeten worden.

Dit kan o.a. met een CNC-freesmachine, maar deze oplossing is bv. In Duitsland niet toegelaten en dus ook niet TUV-goedgekeurd.

Onze apparatuur en systeem is TUV-goedgekeurd, maar we moeten er tevens op wijzen dat de herstellingsmogelijkheden beperkter zijn dan bij de volledig gespoten varianten. Dit betekent echter ook dat er altijd wel een oplossing is om uw dure velgen terug in goede staat te brengen.

Waarom uw originele velgen laten herstellen toz van vervangen door after-market velgen?

Heeft u zich ook al eens afgevraagd waarom uw originele velgen zoveel duurder zijn dan de “namaak” versies?

De autofabrikanten laten hun velgen produceren bij gerenomeerde velgproducenten (Ronal, BBS…), waar men de kwaliteit vooropstelt die bepaald wordt door de samenstelling van de aluminium legering. Het volstaat om een losse originele velg en een identiek namaakexemplaar eens op te heffen en het verschil is meteen duidelijk. De originele velgen zullen zwaarder aanvoelen.